torsdag 10 oktober 2013

Mumsig äppelsmulpaj

Tittade på Mitt Kök på TV4 häromdagen och där gjorde förra årets vinnare i "hela Sverige bakar" - Christina Gyllner, en äppelsmulpaj som såg suveränt god ut, så den var jag också tvungen att prova. I den skulle man använda sig av dulce de leche och det har jag tänkt prova många gånger men aldrig kommit mig för. Nu köpte jag kondenserad mjölk och kokade den i två timmar igår för att sedan använda till pajen. Vi provsmakade på kolasåsen innan och den var god men smakade lite messmör vilket jag kan ha lite svårt för.

Dulce de leche

Vi bänkade oss i soffan och njöt av pajen inför kockarnas kamp på TV:n. Pajen var smarrig men väldigt söt och mäktig så man behövde inte så mycket. Jag tror att det hade varit bättre att servera den tillsammans med vaniljglass istället för vaniljvisp som vi hade den här gången då det bidrog med ännu mer sötma. Vi får se om det blir någon mer gång om man då kanske kan göra en mindre söt variant på den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar